2012. február 7., kedd

József Attila: [Ime, hát megleltem hazámat...], [Talán eltűnök hirtelen...]









                                      [Ime, hát megleltem hazámat...]



                                         Ime, hát megleltem hazámat,
                                         a földet, ahol nevemet
                                         hibátlanul írják fölébem,
                                         ha eltemet, ki eltemet.

                                         E föld befogad, mint a persely.
                                         Mert nem kell (mily sajnálatos!)
                                         a háborúból visszamaradt
                                         húszfilléres, a vashatos.

                                         Sem a vasgyűrű, melybe vésve
                                         a szép szó áll, hogy új világ,
                                         jog, föld. - Törvényünk háborús még
                                         s szebbek az aranykarikák.

                                         Egyedül voltam én sokáig.
                                         Majd eljöttek hozzám sokan.
                                         Magad vagy, mondták: bár velük
                                         voltam volna én boldogan.

                                         Így éltem s voltam én hiába,
                                         megállapíthatom magam.
                                         Bolondot játszottak velem
                                         s már halálom is hasztalan.

                                         Mióta éltem, forgószélben
                                         próbáltam állni helyemen.
                                         Nagy nevetség, hogy nem vétettem
                                         többet, mint vétettek nekem.

                                         Szép a tavasz és szép a nyár is,
                                         de szebb az ősz s legszebb a tél,
                                         annak, ki tűzhelyet, családot
                                         már végképp másoknak remél.






                                      [ Talán eltűnök hirtelen... ]


                                         Talán eltűnök hirtelen,
                                         akár az erdőben a vadnyom.
                                         Elpazaroltam mindenem,
                                         amiről számot kéne adnom.

                                         Már bimbós gyermek-testemet
                                         szem-maró füstön szárítottam.
                                         Bánat szedi szét eszemet,
                                         ha megtudom, mire jutottam.

                                         Korán vájta belém fogát
                                         a vágy, mely idegenbe tévedt.
                                         Most rezge megbánás fog át;
                                         várhattam volna még tíz évet.

                                         Dacból se fogtam föl soha
                                         értelmét az anyai szónak.
                                         Majd árva lettem, mostoha
                                         s kiröhögtem az oktatómat.

                                         Ifjúságom, e zöld vadont
                                         szabadnak hittem és öröknek
                                         és most könnyezve hallgatom,
                                         a száraz ágak hogy zörögnek.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése